2008-06-13
 08:45:38

Det var inte jag som gjorde undersökningen...

Jag ska njuuuuta av den här dagen!
Idag klockan 18.00 så går jag på ledighet en hel vecka!
Underbart skönt!
Imorgon är det återträff i Rålambshovsparken.
Grillning, kubb och vin.
Jag och Sara nöjer oss dock med vinet.

Värd information i Metro imorse:

Sveriges bästa kommun att bo i är Danderyd i Stockholms län.
- de har högst nettoförmögenhet, gymnasiebehöriga, minst antal
lågutbildade, företagandet är på topp och arbetslösheten låg.

Sveriges sämsta kommun (plats två efter Ljusnarsberg) att bo i är Haparanda.
- mycket självmord, hög arbetslöshet, mycket skilsmässor, 
skattesats, dålig lärar- och personaltäthet mm.



Haparanda och Stockholm


Jag unnar verkligen er alla soltimmar under den korta sommaren.


Leif

Ljusnarsberg ska vi bara inte prata om. Örebro med 15 mils radie däromkring är inte roliga trakter. Herredjävlar vilken dialekt - klart folket mår dåligt!



Göteborg forever!


Anna

Vet inte om just Danderyd är så representativt för stockholm i övrigt, dessutom så ligger ju södertälje också risigt till - bara ett stenkast från Stockholm. Kul blogg i övrigt men varför denna stockholmsfixering och diss av norrland?



ps. Vad är roligast med att vara fotograf på tv?



mvh Anna (från Umeå)


Frida

Leif:

Jaa jag håller med dig! Örebro är inte heller så mycket att komma med. Men de måste ju ha klarat sig rätt bra om man utgår ifrån Metros undersökning.



Anna:

Tack! Kul att du gillar bloggen!

Jag har bott i norrland i drygt tre år och jag kände mig otroligt isolerad. Det är långt ifrån andra städer, ska man någonstans så måste man flyga. Sen så hatar alla (många iallafall) stockholmare, så det har jag fått höra under dessa tre år. Nu är det min tur att tracka ner lite på norrland.... även om det är med en smula irono.



GLad helg!


Leif

Jag menar hela dom trakterna - gnällbältet så att säga. Där ligger ju bland annat Ljusnarsberg (sist på listan) å andra små trista orter.

Västmanland, närke å delar av södermanland - no future what so ever.

Men som med så mycket annat så trivs säkert dom människor som är födda och uppväxta där.


Anna

Hej igen!

Pluggar just nu i Luleå (född i umeå, men delar av släkten i Luleå), Bott flera år i Stockholm själv och min kille sen tre år tillbaka är urstockholmare så jag åker ned två gånger i månaden. De finns ju 20 avgångar varje dag till Arlanda så jag måste säga att kommunikationerna dit är fantastiska, de tar ju nästan längre att åka bil 10mil. Jag tänker exempelvis på bilköerna ute till min pojkväns föräldrar på Lidingö. Otroligt fin stad med ett stort utbud, men just resor och tidsmässiga avstånd inom staden känns lite segt. Dessutom krävs ju en redigt fet lön för att kunna bo å leva bra jämfört med mindre ställen.



Känns tråkigt att du verkar ha vistas bland fel människor under din tid i norrland. Har lärt känna väldigt många schysta kompisar här under två år, både inom och utanför universitetsvärlden. Känner inte riktigt igen hatet mot stockholmare. Åtminstone luleåborna har en rätt skön avslappnad attityd och en skärgård att dö för (ok stockholms är snäppet bättre om möjligt, men de kan vara lite svårt att rymmas där ibland:))



Får man fråga var du bodde uppe i norrland?



lycka till i livet!



ps - är du ursprungligen från stockholm?


Frida

Goddag igen mina vänner!



Håller med dig Leif! Gnällbältet är hemskt! Och snart ska jag avslöja en djuuup hemlighet...



Anna:

Jag har verkligen inte umgåtts med fel personer. De var väldigt fina människor måste jag säga. De gillade bara inte Stockholm. Sveriges hufuvstad.

Bilköerna är inget jag själv drabbas av, eftersom jag åker kollektivtrafik, båda för min och för miljöns skull.

Du anser att det är bra kommunikation med flyg till arlanda? Du menar att man kan åka när som helst då eller?

Ja visst, men då krävs det ju en redigt fet lön där också, som du nämnde att man behöver sthlm.



Sen apprå på lön så fick jag ett rejält lönelyft genom att flytta från Luleå till Stockholm (då jobbade jag inom samma företag och hade samma arbetsuppgift) Lönelyftet blev 7000 kr.

Så jävla dyrt är det inte att bo & leva i stockholm.

Visst, det kostar att köpa lägenhet. Men det är INGET om man jämför med att köpa lägenhet i andra storstäder.

Moskva tillexempel! Sjukt dyrt!

Enligt mig är ett lägenhetsinköp den bästa investeringen man kan göra i livet.



Så nu till den djupa hemligheten.

Jag, Frida Danielsson, kommer ifrån KATRINEHOLM. Det är en av de tråkigaste, gråaste och mest tragiska kommunerna.

Jag står upp och erkänner, -jag kommer från gnällbältet.

Dock min vänner!



Allt det jag skriver om i denna blogg, bygger på kunskap.

Inte fördomar.



Trevlig helg!


Anna

Hej igen, kul å tjöta lite ( bott två år i Göteborg änna :))



Trist för dig att nästan alla dina vänner i Norrland hatade Stockholmare, snälla säg var dom norrlänningar bor för såna erfarenheter klarar jag mig utan :(



Hur som helst vill bara förtydliga att jag verkligen gillar Stockholm, annars skulle jag inte ha bott där under flera år, dessutom kommer jag nog antagligen att flytta dit igen efter mina vidarestudier pga av mitt yrkesval.

Men faktum kvarstår - det är betydligt dyrare att bo där, bin there done that liksom! Eftersom jag jobbade som mäklar assistent så anser jag mig ha hyfsad inblick i just boendebiten.

Trots att jag tjänade 30.000:-/mån så gick mycket av pengarna till boende.



En tvåa centralt (bostadsrätt) kostar i slutändan minst 10000:-/mån med räntor och avgifter hur man än vrider och vänder på det, så även ifall jag håller med dig om att det oftast är en bra affär på sikt så måste man ju ha råd att bo där...



Bankerna använder begreppet boindex som visar hushållens köpkraft i samband med boköp. Om vi jämför exempelvis Luleå och Stockholm så måste man tjäna mer än dubbellt så mycket i Stockholm! då ska man dessutom veta att bostäderna i Luleå ligger betydligt dyrare än rikssnittet.



Hoppas att mina studier ger mig en högre lön så jag kan ha en bättre sk. setup innan jag flyttar dit igen. För mig är det viktigt att bo bra centralt med möjlighet att spendera pengar på allt som staden har att erbjuda, + bil, semesterresor osv.



Hur som helst, ursäkta om jag blev en skolfröken men det bjuder jag på, jag gillar att diskutera helt enkelt!



å du jag hoppas inte att du skäms för dina rötter, oavsett om det innebär gnällbältet eller ej, be proud, trots allt så är ju halva Stockholm befolkat av utbölingar, eller hur!



tjing!


Sara

Stockholm Stockholm stad i världen. Stockholm stockholm världens stad.



Fast väst kusten är alltid väst kusten.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: