2008-12-10
 17:05:56

En dag ska jag bli en illegal flykting i USA

Så,

vad har gjort Mig så upprörd den här gången då?

Jag känner att jag står och trampar lite på samma plats i livet.
Även om jag älskar det jag gör (pratar självklart om jobbet) så vill jag lära mig
mer. Jag vill utvecklas till en mästerfotograf!
Fast i digitalfoto.

Därför kontaktade jag arbetsförmedlingen när jag hittade blanketten som
"Erbjuder mig att få visum i USA för praktik/jobbi upp till 18 månader"

- Man måste vara fyllda 21 år
- Ha högskoleutbilning
- Arbetat med foto minst ett år
- Själv fixa praktikplatsen

We talking about me here, va! Nemas problemas, I fix it!
Så jag ringer och pratar med AMS.

SAMTALET MED AMS

Frida - Så hur fungerar det? Får jag ersättning när jag åker?
AMS - Ehh.. nej det får du inte. Du ska skicka en ansökan, det kostar 150US,
sen så tillkommer en annan avgift som minst kostar 400US, om du kommer
på visumintervju så kostar det 180US. Sen är det en handläggningstid på minst 8 månader.

Jag tänker i tre sekunder.

Frida - VAD exakt är grejen med att söka via arbetsförmedlingen om det kostar en massa penger och
jag får inte någon ersättning när jag är i landet?
AMS - Du får visum att stanna i USA för att ha praktik.
Frida - Det är ju fan så mycket bättre att jag bokar en biljett själv och sätter  mig på ett flyg.
Det blir mycket billigare och så kan jag åka imorgon om jag vill. Inte om 8 veckor.
AMS - Då får du ju inte ha praktik.
Frida - Och vem ska kontrollera det?
AMS - Men det är ju olagligt. Det är illegalt.
Frida - Nej då! Jag ser det som en semesterresa där jag får lära mig massa om foto. Jättebra!
AMS - Så får man inte göra, som sagt, det är illegalt arbete.
Frida - Ja ja, men så blir det nu. Jag ser ingen som helst anledning att söka via er. Tack och hej!


En dag åker jag. En dag nästa år.



Tills dess sitter jag på min busshållsplats i Råcksta och väntar på bättre tider.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: