2008-10-15
 22:53:35

Värt att läsa

"Mammografi är en röntgenundersökning av kvinnors bröst för att TIDIGT kunna upptäcka bröstcancer. Alla kvinnor som är mellan 40 och 69 år kallas successivt till undersökning vartannat år. Du kan inte själva boka tid för mammografi."


En jobbarkompis till mig har fått bröstcancer. 
Hon är 24 år.
Jag tycker att det är fruktansvärt läskigt hur cancern drabbar en efter en. 
Och det går allt lägre ner i åldrarna.

Det som gör min ännu mer förbannad är att mammografi görs av kvinnor i 40 årsåldern, och då
är det för att man eventuellt ska finna cancern TIDIGT.
Skulle Sara inte ha upptäckt knölen och väntat till hon var 40. Då skulle hon ha gått i 16 år helt
ovetande om sin bröstcancer.

Nu är Sara en tuff och stark brud och det här kommer hon klara hur bra som helst!

Följ gärna hennes resa på bloggen:

http://www.solomag.se/blogg.php?id=9


Anna

Jag har hört att man inte kan upptäcka cancer på mammografi förren en viss ålder, dörför man inte blir kallad före 40...tror 24 är för ungt...utan då måste man göra någon annan slags röntgen eftersom körtlarna är för unga eller nått sånt...Tragist att en ung tjej på 24 får bröstcancer...min syster har haft det men är nu återställd.



PUBLICERAT: 2008-10-16, 10:41:45 | URL: http://metrobloggen.se/annabroberg
Frida

Okej, det hade jag ingen aning om. Vad skönt att din syster är återställd. Jag är livrädd för cancer - även om det också går bra i många fall.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: